top of page
DSC_8894.jpg

THEMA'S

DSC_8841.jpg

PSYCHOTHERAPIE en COACHING

Voor kinderen vanaf 10 jaar, jongeren en volwassenen 

Samen op weg gaan om woorden en antwoorden te vinden, richting te geven, samen te dragen...

Zowel in het coachende als het therapeutische werk zet ik als integratief psychotherapeut graag diverse kaders in en werk op maat van jou en je vragen. 

We gaan hierin samen zoeken welke taal, woorden of beelden het beste aansluit bij jou. Naast gesprekstherapie kunnen we oefenen in vaardigheden: ontspanningsoefeningen, sociale-en communicatievaardigheden, ademtechnieken, creatieve en speelse methodieken. Ik geef je ook graag concrete tips mee. 

De natuurlijke omgeving van de praktijk laat ons toe om eveneens in de natuur te coachen. Ook breng ik graag de natuur in de praktijk. Groeien in je verbinding met de natuur, is ook groeien naar meer verbinding met jezelf.

Enkele thema's:

* Werken aan zelfvertrouwen, goed voelen in je vel

* Identiteitsvragen, vragen naar persoonlijke groei en spiritualiteit

* Omgaan met stress, angst en overprikkeling

* Leren omgaan met je (hoog)gevoeligheid

* Trauma en verwerking via Brainspotting

* Moeilijkheden of vragen in het omgaan en relaties met anderen

* Omgaan met een nieuwe levensfase

* Stemmingsproblemen en burn out

Voor diagnostische testing en onderzoek verwijs ik door naar gespecialiseerde psychotherapeuten.

DSC_8479_edited.jpg

BRAINSPOTTING

Samen emotionele en fysieke opstakels op je weg opruimen

Wat is Brainspotting?

Brainspotting is een evidence-based therapeutische methode die gebruikt wordt om trauma's, angsten, stress en andere emotionele en lichamelijke pijn te behandelen. Het is een relatief nieuwe therapeutische methode in 2003 ontwikkeld door psycholoog Dr. David Grand en is gebaseerd op de theorie dat oogbewegingen gekoppeld zijn aan de verwerking van emotionele ervaringen in de hersenen.

Voor welke klachten?

Brainspotting wordt vaak gebruikt in combinatie met gesprekstherapie en andere therapeutische technieken om te helpen bij het overwinnen van emotionele pijn en het verbeteren van je algehele welzijn. Het kan effectief zijn bij het verminderen van symptomen van posttraumatische stressstoornis (PTSS), angst, depressie en andere psychische aandoeningen. Deze therapeutische aanpak kan ook helpen bij het versterken van je zelfbewustzijn en het vergroten van je emotionele veerkracht.

Voor wie ?

Brainspotting is een flexibele therapievorm die zich aanpast aan je unieke behoeften, waardoor het geschikt is voor verschillende leeftijden en achtergronden.

Hoe werkt een sessie brainspotting?

Tijdens een brainspotting-sessie wordt je gevraagd om zijn je ogen te richten op een specifiek punt (een "brainspot") dat verbonden is met de emotionele blokkade of trauma. Door je te concentreren op dit punt, kan je diepere niveaus van verwerking en heling bereiken.

Tijdens een brainspotting-sessie kan de therapeut je reacties observeren en begeleiden terwijl je de brainspot verkent, waardoor een veilige en ondersteunende omgeving wordt gecreëerd.

Veelbelovende resultaten

Brainspotting is een veelbelovende benadering die steeds populairder wordt binnen de psychologische gemeenschap vanwege de positieve resultaten die het oplevert.

De groeiende populariteit van brainspotting in de psychologische gemeenschap weerspiegelt de erkenning van het belang van het integreren van lichaam en geest in de behandeling van emotionele problemen.

Meer info kan je vinden op www.brainspotting.be, alsook een overzicht van de gespecialiseerde therapeuten.

 

‘Where you look affects how you feel’

David Grant

DSC_8518.jpg

HARTCOHERENTIE

Samen op weg naar meer veerkracht en beter omgaan met stress

Wat is hartcoherentie?

Hartcoherentie als antwoord op stress, (hoog)gevoeligheid, (chronische) hyperventilatie, angst, burn-out en slaapproblemen. 

Het is een wetenschappelijk onderbouwde methode om via biofeedback, zelfstandig stress te leren beheersen en je veerkracht te verhogen.

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress.

Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.

 

Voor welke klachten?

Als je hartritme coherent is, maakt je lichaam minder cortisol en meer DHEA aan. Cortisol is een stresshormoon, DHEA is een anti-stresshormoon. Het bijsturen van je hormoonproductie levert je aanzienlijke voordelen op:

  • Minder vermoeidheid

  • Beter slapen

  • Sterker immuunsysteem

  • Goed humeur

  • Meer focus en betere prestaties

  • Lagere bloeddruk

  • Minder piekeren

  • Verlichting van nek- en schouderpijn

Algemeen versterkt de positieve impact ook je weerbaarheid voor stress: je lichaam zal minder snel van slag zijn als je in stressvolle situaties terecht komt. Kortom: hartcoherentie zorgt voor een balans tussen lichaam en geest.

 

Voor wie?

Als je overspannen bent of van een burn-out herstelt, kan hartcoherentie helpen. Maar ook wie op zoek is naar rust heeft er baat bij. Vage klachten zoals een ijl gevoel in het hoofd, slecht slapen en concentratieproblemen kunnen soms voortvloeien uit chronische stress. Met hartcoherentie kan je de cirkel doorbreken. 

 

Hoe verloopt het hartcoherentietraject?

In een vierstappenplan leer je door een eenvoudige ademhalingstechniek en psychoeducatie op een gezonde manier met stress om te gaan. In 3 à 4 sessies doorlopen we op jouw maat de oefeningen en achtergrondkennis over hartcoherentie. Ik meet je ideale ademhalingsfrequentie uit en volg je evolutie op.

De ademhalingsoefeningen vragen amper 3x6 minuten per dag en kunnen ondersteund worden door handige (gratis) apps op je GSM en computer. Zo blijf je stress de baas en hervind je terug je balans.

 

Hoe doe je het?

Om je hartritme coherent te maken, moet je zes keer volledig ademhalen in één minuut. Je ademt daarvoor vier seconden in en zes seconden uit. Probeer tijdens de oefeningen wel op elk moment het voorgeschreven tempo voor je ademhaling aan te houden. Ook als er moeilijke gedachten of emoties de kop opsteken.

 

Extra ondersteuning als optie

Je kan ook kiezen voor de ondersteuning van een Moonbird-toestel.

Dit handige biofeedbacktoestelletje kan je bekijken en aanschaffen via deze link en met de kortingscode ANOUKFR5 kan je hier 10 euro korting bekomen.

https://www.moonbird.life/?ref=mjOnL2TFMnWVB&utm_medium=affiliate&utm_source=goaffpro

DSC_2182.jpg

NATUUR- EN WANDELCOACHING

In de natuur antwoorden en verbinding vinden

De helende en rustgevende aspecten van de natuur is een perfecte combinatie met coaching en psychotherapie. We trekken samen de natuur in of brengen de natuur in de praktijk. De natuur biedt veel tools om je te verbinden met de ander en de verbinding met jezelf terug te vinden.

Je leert anders gebruik maken van al je zintuigen en ook met je eigen diepe voelen in contact komen. Bovendien biedt de natuur ook een heel sterke symbooltaal voor je eigen proces in je leven.

Ik zet graag mijn eigen ontwikkelde model van het Levenswiel in als sterke tool om de verbinding met je eigen natuur te vergroten.

Samen met Rudi Thoelen van Fulfil Zoutleeuw, geef ik de opleiding tot Natuurcoach. Deze zesdaagse opleiding richt zich tot coaches die de natuur in hun coachingwerk willen inzetten. 

De nieuwe data voor 2024 zijn bekend: 20-21 april, 4-5 mei en 1-2 juni.

Neem gerust contact met mij op voor meer info en boek een persoonlijk en vrijblijvend infogesprek.

Op de website van FulFil  te Zoutleeuw vind je meer info over de opleiding zelf. 

GEZINSONDERSTEUNING

Samen terug verbinding vinden met elkaar en (op) groeien

Opvoedingstips voor ouders met kinderen van verschillende leeftijden en omgaan met veranderingen in het gezin.

Kinderen opvoeden is geen aangeboren vaardigheid, wordt niet op school aangeleerd en is zeker geen exacte wetenschap. Je kopieert vaak de manier van opvoeden van je ouders of wil het net heel bewust anders doen. Vaak is het zoeken naar houvast en vraagt het veel afstemming tussen ouders onderling. Wie ben jij als ouder en zou je willen zijn? Bovendien vraagt elk uniek kind op elke leeftijd een andere aanpak in opvoeding. In elke nieuwe levensfase van je kind word je uitgedaagd om met de veranderingen om te gaan. Hoe kinderen veilige grenzen geven en voldoende vrijheid en vertrouwen? Hoe verbinding houden doorheen de uitdagingen in het leven? 

Graag denk ik met je mee rond al deze thema's.

IMG_20200918_134808_edited.jpg
DSC_8373.jpg

Veelgestelde vragen

Is het mogelijk om terugbetaling van het ziekenfonds te krijgen?

Of er tussenkomst van het ziekenfonds is, is voor elk ziekenfonds anders geregeld. Vraag zeker na bij je ziekenfonds of ze voor jou of je kind een tussenkomst voorzien voor psychotherapeuten met verworven rechten. Sinds oktober 2020 is een beperkte terugbetaling via CM mogelijk. Ook voor terugbetaling bij Helan kom ik in aanmerking.

Op welke wijze kan ik betalen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw sessie te betalen: bij voorkeur cash, via een app met QR-code, onmiddellijk via overschrijving.
Let op! Voorwaarden voor het vlotte verloop van de praktijk: bij niet verwittigen zal de volledige sessie aangerekend worden, bij annulering na 36 uur voor de sessie, om welke reden ook, zal de halve sessie vergoed moeten worden.

Contact

Laat hier gerust een bericht voor mij achter! Je kan mij ook telefonisch of via email bereiken.
Graag enkele werkdagen geduld voor een antwoord van mij. Ik beantwoord je vraag met plezier! Vanaf 6 maart 2023 startte ik met een onlineagenda. Hier kan je zelf een afspraak inboeken of verzetten. Hier moet ik je eerst toegang voor verlenen. Eerst bekijk ik graag samen met jou of we een goede match zijn om samen aan de slag te gaan.

Oude Route 5, 3390 Tielt-Winge

GSM: 0497 91 34 33

0641.787.137

Bedankt voor de inzending!

DSC_8272.jpg
bottom of page